Marknaden för aluminiumprofiler i norra Europa har under det gångna året präglats av en fortsatt sval byggindustri och den fördröjda fordonselektrifieringen. Trots detta har vi kunnat hålla leveransvolymerna stabila tack vare vår breda kundbas, vilket resulterat i ett resultat i nivå med 2023.
Marknaden för aluminiumprofiler i norra Europa har under det gångna året präglats av en fortsatt sval byggindustri, samt den fördröjda fordonselektrifieringen. Genom vår stora bredd och variation av kunder har vi ändå kunna hålla leveransvolymerna stabila, vilket lett till ett resultat i nivå med 2023. Lågkonjunkturen i Sverige kompenserades av exportförsäljning. Inhemska och utländska kunder med betydande export har växelverkat och på så sätt bidragit till stabilitet för oss under året.
För tredje kvartalet rapporterade vi en marginalförsämring jämfört med kvartalen innan och vi bedömde att hälften av försämringen var av temporär karaktär och den andra hälften berodde på den mer utmanande marknadssituationen. Resten av året präglades av att flera europeiska pressverk aviserade ledig kapacitet och vi höll oss beredda för att behålla flexibilitet. Till dags dato, februari 2025, fortsätter vi att se en svag konjunktur på våra huvudmarknader.
Vår leveransvolym summerade till 34 175 ton (35 475), en minskning med fyra procent, vilket är mindre än de nedgångar vi sett på marknader runt om i Nordeuropa. Under året tillverkades 33 900 ton aluminiumprofiler. Färdigvarulagret minskade, liksom totala volymen metall i lager. Det operativa resultatet* blev 152,0 Mkr (134,7), vilket motsvarar en marginal om 6,7 procent (5,5). Pris och tillgång på aluminium i Europa och globalt påverkas i mycket hög grad av politiska beslut i olika delar av världen. I nuläget är osäkerheten kring vad som ska hända ovanligt stor. Beslut som kommer att påverka är exempelvis, utformningen av USA:s tariffer och EU:s förändringar av CBAM-lagstiftningen. Effekterna är svåra att förutse. Vi är därför aktiva i vår omvärldsbevakning och begränsar vår egen risk avseende råvarupris så långt det är möjligt.
Under 2024 har vi fokuserat på lönsamhet mer än någonsin. Det rörelsemarginalmål vi haft, om åtta procent, sattes med utgångspunkt från den mix av affärer vi hade 2017 och de avskrivningar och det kapital vi då redovisade. Så är det inte längre. Vi har, som tidigare rapporterats, mycket högre avskrivningar och eget kapital om vi värderar våra anläggningar till ett rättvisande operativt värde. När hänsyn till detta tas kan vi konstatera att för att behålla den konkurrenskraft och kapacitet som vi har i våra anläggningar behövs en högre avkastningsnivå. Styrelsen har därför beslutat att anpassa rörelseresultatmålet till minst 14 procent. Vår ambition är att nå detta mål och ta ProfilGruppen till nästa nivå och för det krävs såväl fortsatt effektivisering av våra processer som pris- och marginalhöjande åtgärder och utvidgade affärer. En konkret åtgärd som vidtagits är att ändra organisationen för att nå ökat fokus i varje verksamhetsdel. Delarna är:
Syftet är att bättre kunna anpassa och leverera den service marknaden efterfrågar samt att utvidga och förtydliga vårt erbjudande. Organisationen ska också leda till ökad specialisering av våra kompetenser och tydligare ansvarsfördelning. Genom förändringen kopplas försäljning, produktion och logistik ihop mer effektivt. Grunden i förändringen är lagd genom tillsättning av huvudansvariga, nu återstår att hitta de förändrade arbetssätten. Jag hade hoppats att vi skulle kommit längre med såväl organisation som marginalförbättringar när vi avslutade året. Med det sagt är ambitionen att sätta högre fokus på detta under 2025.
Både omvärlden och vi är i ständig rörelse. För närvarande är vi i en process med avsikt att förvärva en profilverksamhet i Polen som skulle innebära ett komplement till våra nuvarande anläggningar och sortiment. Verksamheterna i Sverige och Polen skulle även kunna fungera som varandras back-up. Det är en tidskrävande, lärorik och spännande process. ProfilGruppen har unika förutsättningar för att kunna återuppbygga den här verksamheten och det skulle innebära en begränsad finansiell risk i förhållande till andra sätt att skaffa motsvarande kapacitet och möjligheter. Polen är den fjärde största användaren av extruderade aluminiumprofiler i Europa och marknaden är fyra gånger så stor som den svenska. Verksamheten ligger också väl till för att leverera till den stora tyska marknaden.
Sedan i mars har vi etablerat ett polskt dotterbolag som ingått ett hyresavtal avseende hela anläggningen medan rekonstruktionsprocessen pågår. Det innebär att vi startat produktion och leveranser av aluminiumprofiler i Polen samt sysselsätter cirka 80 personer i den här verksamheten. Ett samarbete mellan våra svenska och polska bolag har inletts. Flera av våra kunder och leverantörer gör redan idag affärer i båda länderna.
Förvärvandet av anläggningarna är beroende av att rekonstruktionsprocessen genomförs. Vi styr inte själva över processens framfart, men är aktiva och återkommer med information när sådan finns. Genom hyresavtalet får vi ändå möjlighet att sysselsätta en kritisk mängd kompetent personal och lära känna verksamheten bättre.
Jag kan konstatera att vi har ett av marknadens bästa erbjudanden avseende hållbarhetsinnehåll, leveransservice och kvalitet. Till detta ska vi lägga ytterligare tjänster med målet att lösa ännu fler av våra kunders bekymmer. Det kommer att bli både roligt och framgångsrikt.
I mars 2025
Mari Kadowaki, vd
ProfilGruppen Årsredovisning 2024 ESEF dokument (zip)
ProfilGruppen Årsredovisning 2024 ESEF XBRL viewer (html)
ProfilGruppen Årsredovisning 2023 ESEF dokument (zip)
ProfilGruppen Årsredovisning 2023 ESEF XBRL viewer (html)
ProfilGruppen Årsredovisning 2022 ESEF dokument (zip)
ProfilGruppen Årsredovisning 2022 ESEF XBRL viewer (html)
ProfilGruppen Årsredovisning 2021 ESEF dokument (zip)
ProfilGruppen Årsredovisning 2021 ESEF XBRL viewer (html)