Fördel ProfilGruppen!

P-O Isacson började som ny försäljnings- och marknadschef i ProfilGruppen vid midsommar ifjol. Inte nog med det – ytterligare åtta säljare och säljchefer rekryterades samtidigt, de flesta med över 20 års erfarenhet i branschen.

– Uppdraget hos ProfilGruppen känns verkligen som en nystart, med många positiva förtecken. Det känns spännande att vi nu tillhör det enda helsvenska företaget som tillverkar och bearbetar aluminiumprofiler, säger P-O Isacson.

Ny sälj- och marknadsorganisation
P-O Isacsons främsta uppgift i ProfilGruppen var att skapa en ny organisation för försäljning och marknad. Efter ett knappt år börjar det bli färdigbyggt.
– Jag ser stora fördelar i att vi nu arbetar i kundteam där både säljtekniker och säljsupport kompletterar säljarna. Och vi har skruvat lite på vår fokus. Nu betonar vi ”norra Europa” som vår viktigaste marknad. Samtidigt som jag och åtta säljare anställdes i ProfilGruppen har företaget effektiviserat. Bemanningen på utländska dotterbolag har minskat med fem medarbetare och några tidigare säljare har gått till andra arbetsuppgifter internt.

Knackar oftare på dörren
Med det nya sättet att organisera försäljningen i Sverige ska ProfilGruppens marknadsandelar öka, menar P-O Isacson.
– Det är ute hos kunderna som affärerna görs. Vi tillbringar betydligt mer tid hos dem idag. Det ska vi fortsätta att göra. Försäljningskontor har etablerats i Stockholm och Umeå. Resultaten av våra ansträngningar märks redan i ökade leveransvolymer. I januari i år noterade vi dessutom all time high i nya verktygsbeställningar, så visst – det ser bra ut!

Leveranssäkerhet i världsklass
– Med all respekt för konkurrenterna känns det ändå just nu som ”fördel ProfilGruppen”. Vår leveranssäkerhet är bäst i branschen och vi har ett nöjd-kund-index i världsklass. Det vill vi att ännu fler kunder ska få uppleva och strävar efter att bredda vår kundbas.

– Nyrekryteringarna på säljsidan kännetecknas av mångårig erfarenhet. Vi kan profiler, verkligen. Och vi ska bli ännu bättre på att förstå våra kunder och våra kunders kunder.
– Som ett helsvenskt företag, tillräckligt stort för att kunna erbjuda mycket bra service, ska vi ta tillvara även våra konkurrensfördelar när det handlar om att kunna ge snabba besked och visa hög flexibilitet.